Falošné prieskumy ako nástroj politického boja. Používa ich aj OĽANO?
Naša politika je vskutku zaujímavá. Politické strany alebo jednotliví kandidáti robia všetko možné aj nemožné, aby sa dostali k moci, vyhrali voľby, či už tie „veľké“ parlamentné alebo aj „menšie“ komunálne. Následne sa v mnohých prípadoch snažia pri moci, funkciách a postoch udržať zubami nechtami. Akýmsi lakmusovým papierikom popularity alebo šance uspieť sú volebné prieskumy. A sú aj nástrojom politickej moci, najmä tie falošné. A vyzerá to tak, že táto taktika politického boja je stále v kurze. A indície smerujú aj k zatiaľ najväčšej koaličnej strane Igora Matoviča OĽANO.
Z času na čas sa objavia prieskumy, ktoré, citlivo povedané absolútne nekorešpondujú s realitou. Funguje to vlastne tromi spôsobmi.
- Zneužije sa meno etablovanej agentúry, ktorá robí prieskumy. Napríklad bizarná postavička slovenskej politiky a showbiznisu Martin Jakubec (sám seba vidí ako slovenského D. Trumpa) zdieľal prieskum, ktorý mu zhodou okolností dávaľ veľmi slušnú popularitu: https://www.teraz.sk/slovensko/agentura-ako-sa-distancuje-od-jakubcov/268090-clanok.html . Problémom bolo, že prieskum zneužil meno agentúry AKO, tá samozrejme zareagovala, od prieskumu sa dištancovala a podnikla aj právne kroky. Neznámy autor tohto nezmyselného podvodného prieskumu nedokázal zrátať poriadne ani percentá, celkový súčet bol 97,2 percenta. Falošný prieskum sa šíril internetom aj v „mene“ agentúry Focus, ktorá to taktiež dementovala a podala trestné oznámenie: https://www.omediach.com/hoaxy/17288-pozor-podvod-par-hodin-pred-volbami-sa-siri-falosny-prieskum-verejnej-mienky
- Prieskum môžu vydávať aj rôzne agentúry (častokrát aj bez webového sídla), aby to zdanlivo budil dojem dôveryhodnosti, prezentujú sa ako relevantné. Inou kategóriou sú agentúry, ktoré publikujú častokrát prieskumy odtrhnuté od reality. „Známou“ bola napríklad agentúra Vox politico, v ktorej „prieskumoch“ vychádzal mimoriadne silne napríklad Š. Harabín: https://www.hlavnespravy.sk/prieskum-nove-strany-rastu-farmarska-strana-mame-toho-dost-vyrazne-poskocila-vlast-stefana-harabina-dokonca-parlamente/1940303
- Treťou možnosťou je, že iba tak, na hulváta urobíte nejaký graf (dá sa to je bez grafu) kde nie je ani zdroj, ani názvov firmy a prezentujete ho. Alebo sa upravia čísla z viacerých prieskumov podľa potreby. A takýto prieskum sa šíri vlastným životom internetom. Príklad nájdte tu: alebo tu
Na jeden z takýchto prieskumov nedávno upozornil novinár z Denníka N, pán Čikovský, ten poukázal na nepriame (oficálne nepriznané) prepojenie s vládnou strnaou OĽANO
Faktom je, že podobné prieskumy zdieľajú viaceré facebokové stránky alebo osoby, ktoré majú, povedzme to diplomaticky výrazne pro OĽANOvský a pro Matovičovských charakter. Veď posúďte sami
Prieskum zverejnený na FB stránke Be3ee Feel Free
Tento prieskum zdieľal aj verný fanúšik OĽANO, za ktorého vlády sa stal riaditeľom Úradu geodézie, kartografie a katastra bývalý komunálny politik Ján Mrva.
FB stránka Obyčajné správy
FB stránka Utajený svedok
FB Stránka Podpora Igorovi Matovičovi a Oľano
FB stránka Podpora Igora Matoviča a Vládnej strany Oľano
Vyzerá to tak, že taktika falošných prieskumov je stále v kurze a zrejme ešte bude. Ale to v našej slovenskej politike asi nikoho neprekvapí.
Dovoľujem si ešte dať do pozornosti pár zaujímavých, článkov na túto tému:
https://ekonomika.sme.sk/c/6527020/prieskumy-verejnej-mienky-robia-aj-cudne-agentury.html
https://bosnak.blog.sme.sk/c/554898/odhaleny-svedok-utajeny-co-vy-na-to-pan-om.html
Podľa mňa sú najspoľahlivejšie tieto 4... ...
Celá debata | RSS tejto debaty